تبلیغات
فرق و ادیان شافعی حنفی شیعه مالكی دواعش American dollars against Shia - یهود سه طلاقه کردن زن را قبول ندارد، و شیعه نیز چنین است
سه شنبه 1392/07/30

یهود سه طلاقه کردن زن را قبول ندارد، و شیعه نیز چنین است

• نوشته شده توسط: به لطف مولی هدایت شدم

سؤال: نظر شیعه راجع به سه طلاقه کردن زن چیست؟


جواب: صاحب کتاب العقد الفرید مى گوید:
یهود سه طلاقه کردن زن را قبول ندارد، و شیعه نیز چنین است .
در پاسخ به او مى گوییم:
شیعه جز تسلیم در برابر قرآن کریم، راهى نمى شناسد ، و قرآن بلند فریاد مى زند : (
الطَّلاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْروف أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَان)[طلاق، (طلاقى که رجوع و بازگشت دارد) ، دو مرتبه است ; (و در هر مرتبه ،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهدارى کند (و آشتى نماید ،) یا با نیکى او را رها سازد (و از او جدا شود)]. تا آنجا که مى فرماید : (فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّى تَنکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ)(1)[ اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود; مگر اینکه همسر دیگرى انتخاب کند (و با او، آمیزش جنسى نماید)].
و بدیهى است که تحقّق رقم دو یا سه ، اوّلاً : در صورتى است که طلاق در خارج تکرار شود. و ثانیاً: بین دو طلاق، رجوع یا ازدواج فاصله شود . و گرنه به زن مطلّقه اى که با یک کلمه یا در یک مجلس دو بار طلاق داده شده باشد ، نمى گویند آن زن چند بار طلاق داده شده است ; نظیر اینکه اگر زید در یک مرتبه دو درهم به عمرو بدهد نمى گویند زید دو بار ، دو درهم را به عمرو داد . این معنا را هر عرب خالص و اصیلى مى داند .
مطلب دیگر آنکه : سَبْک و سیاق آیه گر چه خبرى است ولى در بردارنده معناى انشایى امرى است ; نظیر آیه: (
وَا لْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ)(2)[ مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر مى دهند] .
و آیه : (
وَ ا لْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوء)(3) [ زنان مطلّقه ، باید به مدّت سه مرتبه عادت ماهانه دیدن (و پاک شدن) انتظار بکشند!]. و روایت نبوى : «الصلاة مثنى مثنى ، و التشهّد فی کلّ رکعتین ، وتسکّن وخشوع»(4)[ نماز دو رکعت دو رکعت است ، و در هر دو رکعت تشهّد خوانده مى شود ، و باید با آرامش بدن و خشوع قلب همراه باشد].
حال اگر آیه محلّ بحث ، خبرى باشد [و معنایش این باشد که همیشه در خارج ، طلاق دو مرتبه است و...] پس نباید در خارج بر خلاف آن مشاهده شود ، در حالى که مشاهده مى کنیم در خارج ، بسیارى اوقات ، مردان ، زن خود را یک بار طلاق مى دهند . و از آنجا که در قرآن دروغ راه ندارد پس باید این آیه را انشائى بدانیم نه خبرى .
پس بى اعتنایى شیعه به سه طلاقه کردنِ با یک لفظ ، برگرفته از قرآن کریم است .
در «أحکام القرآن» ، اثر ابوبکر جصّاص حنفى(5)، این مسأله بیشتر توضیح داده شده است . و این فتواى شیعه از بسیارى از امامان اهل سنّت نیز نقل شده است، و بلکه تنها مخالفِ در این مسأله ، شافعى است که ابوبکر جصّاص در «أحکام القرآن»(6) سخن وى را به تفصیل ردّ کرده است .
امام عراقى در کتاب «طرح التثریب»(7) مى گوید :
مالک، اوزاعى ، ابوحنیفه ولیث از کسانى هستند که جمع کردن سه طلاق را بدعت مى دانند . و داود و اکثر اهل ظاهر نیز بر همین باورند .
و ابوبکر جصّاص در «أحکام القرآن»(8) مى گوید :
حجّاج بن ارطاة بسیار مى گفت : سه طلاقه کردن [در یک مجلس] ارزشى ندارد ، و محمّد بن اسحاق نیز بسیار مى گفت:

بازگشتِ سه طلاق [در یک مجلس] به یک طلاق است.
این است فتواى شیعه; و اگر این فتوا سبب شباهت شیعه به یهود است پس فقها و ائمّه اهل سنّت نیز در این شباهت ، با شیعه برابرند. لکن اندلسى حرمت اصحاب خویش را نگه داشته و تنها شیعه را به یهود تشبیه کرده است و او از دو حال خارج نیست: یا به فقه قوم خود ـ چه رسد به فقه شیعه ـ جاهل است و اصلاً از فتواى آنان در این زمینه آگاهى ندارد ، و یا آگاهى دارد ولى عمداً دروغ مى گوید .
و در این مسأله هر قول دیگرى غیر از قول شیعه بخوانى یا بشنوى ، به یقین از بدعتهایى است که پس از پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله) پدید آمده، و بر خلاف قرآن و سنّت است، و زاییده هواهاى نفسانى گمراه کننده است که گروهى از مردم آن را پسندیده و از پیش خود آن را مطرح کرده اند.
و این مطلب، صریحِ روایتى است که مسلم در «صحیح»(
9) خود ، و ابو داود(10) در «سنن» ، و احمد در «مسند»(11) از ابن عبّاس نقل کرده اند :«کان الطلاق على عهد رسول الله وأبی بکر وسنتین من خلافة عمر طلاق الثلاث واحدة، فقال عمر بن الخطّاب : إنّ الناس قد استعجلوا فی أمر قد کانت لهم فیه أناةٌ ، فلو أمضیناه علیهم ! فأمضاه علیهم»[سه طلاق (در یک مجلس) در زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و ابوبکر و تا دو سال از زمان خلافت عمر ، یک طلاق شمرده مى شد ، تا اینکه عمر بن خطّاب گفت : مردم در چیزى که باید حوصله به خرج داده و درنگ نمایند ، شتاب مى کنند ;پس چه خوب است آن را برایشان امضا کنیم! و آخر هم امضا کرد].
و مسلم(
12) و ابو داود(13) با سند خود از ابن طاووس از پدرش نقل کرده است که ابو صهباء به ابن عبّاس گفت : آیا مى دانى که در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ابوبکر و سه سال از خلافت عمر سه طلاق [در یک مجلس] یک طلاق قرار داده مى شد؟
ابن عبّاس گفت : آرى .
ومسلم(
14) به سند دیگر نقل کرده است : أبوصهباء به ابن عبّاس گفت: «هات من هناتک ، ألم یکن طلاق الثلاث على عهد رسول الله(صلى الله علیه وآله) وأبی بکر واحدة؟ فقال : قد کان ذلک ، فلمّا کان عهد عمر تتابع الناس فی الطلاق ، فأجازه علیهم» [ اى ابن عبّاس! از آن اخبار و سخنان نابت بیاور ، و بگو ببینم آیا سه طلاقه کردن زن (در یک مجلس) در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ابوبکر یک طلاق به شمار مى رفت؟ ابن عبّاس گفت : آرى ، چنین بود تا اینکه در دوران خلافت عمر ، مردم (در یک مجلس) چند طلاق پى درپى انجام مى دادند و عمر آن را براى آنان امضا کرد] .
شرح نویسان ، پیرامون این مسأله و روایات آن دیدگاه هاى ضدّ و نقیض ، و نظرات سست و توجیهات سبُکى را مطرح کرده اند که همگى دور از علم و دانش و زبان عربى هستند . و قسطلانى(
15) این حدیث را از احادیث مشکل دانسته است.(16)

 

1 ـ بقره : 229 و 230 .
2 ـ بقره : 233 .
3 ـ بقره : 228 .
4 ـ [مسند احمد 1/211 ; البتّه در آن ، لفظ حدیث چنین است : «الصلاة مثنى مثنى ، وتشهّد فی کلّ رکعتین ، وتضرّع ، وتخشّع ، وتمسکن»] .
5 ـ أحکام القرآن 1 : 447 [1/378] .
6 ـ  أحکام القرآن 1: 449 [1/380] .
7 ـ طرح التثریب 7 : 93 
8 ـ أحکام القرآن 4 : 459 [1/388] .

9 ـ صحیح مسلم 1 : 574 [3 / 276 ، ح 15 ، کتاب الطلاق] .
10 ـ سنن أبی داود 1 : 344 [2 / 261 ، ح 2199] .
11 ـ مسند احمد 1 : 314 [1/517 ، ح 2870] .
12 ـ صحیح مسلم [3 / 277 ، ح 16 ، کتاب الطلاق] .
13 ـ سنن أبی داود [2 / 261 ، ح 2200] .
14 ـ صحیح مسلم [3/277 ، ح 17 ، کتاب الطلاق] .
15 ـ إرشاد الساری [12/16 و 18] .
16. شفیعی شاهرودی، گزیده اى جامع از الغدیر، ص 272.




نظرات() 



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر