تبلیغات
خدمات داعش به ......................................................................................ی ه و د - نكاح مسیار
خدمات داعش به ......................................................................................ی ه و د
پیامبر اسلام فرمودند: بعد از من امتم 73 فرقه می‌شوند كه فقط یك فرقه اهل بهشت هست. كدام فرقه؟؟؟ حتما نظر بده در نظر سنجی
(وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقی إِلَیکمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً)

و به کسی که سلام به شما می‌کند نگوئید مؤمن نیستی.

سوره نساء (4): آیه 94
شیطان سالهاست كه برای گمراهی انسان‌ها نقشه كشیده‌ است
چرا ما اینقدر او را دست كم می‌گیریم
چرا در مقابل راه‌های گمراهی شیطان راه‌های هدایت را تقویت نمی‌كنیم

بیاییم عقیده خود را بازنگری كنیم شاید حرف دشمن ما درست باشد
اگر حرف ما درست بود در عقیده‌ای حقه استوارتر می‌شویم

اگر كسی عقیده ما را نقد كرد با جواب علمی او را قانع كنیم نه اینكه بدون شنید كلام او از اول او را رد كنیم


همیشه با خودمان بگوییم اگر حرف او درست باشد در مقابل خدا جواب داریم

بیاییم مهر تعصب رو از عقایدمان برداریم و آنچه عقیده ما هست را دوباره بررسی كنیم


شاید....

نكاح مسیار

سه شنبه 1393/11/21

نویسنده: شهیدمحسن حججی |

تعریف نكاح شرعی ودائمی وشرائط آن

 نكاح عقدی شرعی است كه بر مبنای آن، زن ومرد می توانند رابطه ی زنا شویی برقرار نمایند با شرایط ذیل :  زوجین مشخص باشند ،ازدواج با رضایت هر دو طرف انجام بگیرد ،ایجاب و قبول در یك مجلس صورت بگیرد،  مانع شرعی جهت ازدواج وجود نداشته باشد مانند این كه زن ومرد محرم یكدیگر قرار نگیرند اعم از این كه محرم سببی باشد یا نسبی ، اختلاف دین نباشد مانند این كه زوج كافر باشد وزن مسلمان ، جمع بین ذوات الارحام نباشد ، زن در نكاح یا عدت مرد دیگری نباشد، زن از مرد مشخصی دیگر حامله نباشد ، در یك وقت بیشتر از چهار زن در نكاح مرد نباشد ، نكاح موبد ودائمی باشد، وجود دو گواه شرعی با تمام شرایطی كه در كتب فقه موجود است و…  المفصل فی احكام المراة والبیت المسلم فی الشریعة الاسلامیة : 6/11 ط بیروت،  الفتاوی الهندیه : كتاب النكاح : الباب الاول :1/346 ، 343 ط بیروت وفی بدائع الصنائع : كتاب النكاح:3/467 ط دار الكتب العلمیة بیروت.

 ضمنا برای صحت نكاح دختر عاقل و بالغ اجازه‌ی ولی  لازم نیست . وفی احوال الشخصیة: الولی شرط لصحة نكاح الصغیر والصغیرة ومن یلحق بهما من الكبار غیر المكلفین ، ولیس الولی شرطا لصحة نكاح الحر والحرة العاقلین البالغین بل ینفذ نكاحهما بلا ولی.  الاحكام الشرعیة فی احوال الشخصیة : الباب الرابع فی الولایة علی النكاح : مادة (34) ج1ص 119  وفی فتح القدیر: الولایة فی النكاح نوعان : ولایة ندب واستحباب وهو الولایة علی البالغة العاقلة بكرا كانت او ثیبا و ولایة اجبار وهو الولایة علی الصغیرة بكرا كانت او ثیبا.  فتح القدیر : 3/157 ط دار احیا التراث العربی

تعریف نكاح مسیار

مسیار كلمه ای معجمی و لغت نامه‌ای نیست؛  بلكه اصطلاحی عامیانه است كه در كشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان به این اسم مروج است و بنابر تعریفی كه در مجمع فقهی مكه مكرمه از آن ارائه داده‌اند:  ازدواجی است دائمی با همان اركان و شرایطی كه نكاح دائمی دارد؛ با این تفاوت كه زن از برخی حقوق خود مانند نفقه ، مسكن وقسم (نوبت شب) صرف نظر وگذشت می كند وآن را در اختیار شوهر می گذارد كه هر وقت برای او میسر شد به او سر بزند ، وگذشت ازحقوق خود از نظر شرعی اشكالی ندارد؛ زیرا همچنان كه برای شخص جایز است كه از دیگری حقوق خود را مطالبه نماید نیز برای او جایز است كه از حقوق خود در گذر كرده معاف نماید ؛ چنان چه ام المومنین حضرت سوده بنت زمعه رضی الله عنها از حق شب خود به نفع ام المومنین حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها گذشت ( صحیح بخاری /2593)ومسلم (1463) ودر مورد مهر زنان در قرآن می آید: اگر با رضایت چیزی از مهریه خود را به شما بخشیدند آن را حلال وگوارا مصرف كنید قال الله تعالی: «فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِیئًا مَرِیئًا»  [النساء/4].

 یا می آید«وَلَا جُنَاحَ عَلَیْكُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُمْ  [النساء/24]»

 هم چنین نكاح بدون ذكر مهر وحتی نكاح بدون مهر صحیح می باشد؛ البته در این صورت مهر مثل بر ذمه شوهر لازم می شود.  المبسوط: 5/59 «وعقد النكاح بغیر تسمیة المهر جائز» وفی تبیین الحقائق 2/533 «صح النكاح بلا ذكر المهروكذا نفیه» وایضا فی شرح فتح القدیر:3/210، وفی مجمع الانهر 1/345  وفی الاحكام الشرعیة فی الاحوال الشخصیة 1/مادة11

 وهمین دلایل به طریق اولی بر معاف كردن نفقه نیز صدق می كند.

 آشنایی بیشتر با صورت ‌های نكاح مسیار

1-شخصی برای تجارت یا برای تحصیل به شهر یا كشوری دیگر می رود و برای این كه خود را از فعل حرام نجات دهد با زنی در آن شهر به صورت دائم ازدواج می‌كند و زوجه در نفقه ومبیت به زوج سخت نمی گیرد؛ یعنی: هرگاه این فرد فرصت یافت می توانند باهم باشند .

2-بعضی از بیوه زنان به علت نداشتن مشكل مادی با بخشیدن نفقه و نوبت شب گذاری خود، بامردی ازدواج می‌‌كنند تا از حقوق زناشویی بهره‌مند شده و از منكرات به دور باشند .

3- فرد متاهلی همسری دیگر را به گونه‌ای اختیار می‌‌كند كه همسر اول وی با خبر نشود و این عمل را به این خاطر انجام می‌دهد كه زندگی‌اش با همسر اول دچار مشكل نشود وبر اثر نكاح دوم مشكلات پیدا نشود و ازدواج دوم را از او پنهان نگه می دارد.

در هر سه صورت‌؛ تمام شرائط و اركان عقد نكاح شرعی از قبیل گواه، تعیین مهر، ثبوت نسب برای فرزندان از زن و مرد،‌ رضایت طرفین و الفاظی كه بر دوام نكاح دلالت كند و….. وجود دارد. ودر بحث ادامه زندگی یا جدائی هم مانند بقیه متاهلین اند كه زندگی زناشوئی را ادامه می دهند واگر از ادامه زندگی منصرف باشند،  بوسیله طلاق ؛ زندگی زنا شوئی را قطع می نمایند ومانند متعه، موقت نبوده وخود بخود جدائی واقع نمی شود.

نظرات() 
lili
سه شنبه 1393/11/21 09:11 قبل از ظهر
میدونی معنی تبادل چیه؟ یعنی من بیام شما هم بیای. من اومدم....منتظرت هستم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← آخرین پستها

← نویسندگان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :